העתקתי בקיצור מאמר של הרה"ג ישראל אליהו וינטרוב זצ"ל (הודפס בספר "שערי הישיבה"):
אין לנו שיור רק התורה הזאת.
תקופתינו היא תקופה סוערת, החושך כיסה את הארץ ובא השטן ובלבל את העולם בפיתוייו ושקריו, הפך את קערת האמת על פיה, ועי"ז עליונים ירדו מטה מטה ותחתונים עלו מעלה מעלה, ונשתגענו ממראה עינינו ונולדו ספיקות רבות שעל ידם נשתבשו המוחות, ועדיין הולך וסוער ים השיבושים עלינו וירגשו מומיו רפש וטיט מבורות נשברים אשר לא יכלו מימיהם.
הצלת כלל ישראל בתקופה זו היא ע"י מסגרת הישיבות, שכידוע הגר"ח מואלזין ז"ל יסד את הישיבה בואלזין, בכדי ליצור סוג מסגרת שעל ידה תוכל להתממש ההבטחה שלא תשכח תורה מישראל. והגר"ח ז"ל בהתיעצות עם רבו הגר"א ז"ל ובהסכמתו, יזם את הרעיון מסגרת זו של "ישיבה" בתוך ד' אמות "נקיות" ששם תהא התורה בטהרתה. היא הוקמה בתור חוליה ראשונה בשרשרת הישיבות העתידים לצאת ממנה.
כידוע גלות זו שאנו נמצאים בתוכה, היא גלות האחרונה הנקראת "גלות אדום". ונעמוד בקצרה על יסוד ענינה של גלות זו, והדרך להנצל מסכנתה.
עומק ענינה של גלות אדום מבואר מדברי הרמב"ם ז"ל (באגרת תימן) שהיא ירידת כנסת ישראל לתוך גלות של זיוף וסילוף התורה הקדושה, גלות בתוך זיוף. תחילת ירידתה של כנסת ישראל לגלות זו היא אחר חורבן הבית השני בו העמידו את האמונה הנוצרית שלהם ועשו "תורה חדשה" שכולו סילוף וזיוף התורה הק' במשפטים חדשים. ואח"כ נכנס גם ישמעאל בן האמה לתמונה, ולקח חצי ממשלת אדום, ועשו עוד תחליף אחר רח"ל לתורתנו הוא ה"קוראן" שלהם, שכולו זיוף וסילוף תורתינו הקדושה.
אמת, יש חלק בצורת גלות זו של גלות אדום שהוא בשמדות וצרות הגוף והנפש של כלל ישראל בתקופות אלו, וכמו שכתב הרמב"ן ז"ל (בפר' בחוקותי) שצורת גלות אדום היא הקללות דפרשת "כי תבוא". אך המתבונן על דבר אמת ישכיל ויבין שאין זה העומק ועיקר המהותי של גלות זו, אלא הוא תוצאה ממנה.
הגר"א ז"ל בכתביו כתב דשורש גלות אדום היא כנגד קדושת יעקב, כידוע יעקב אבינו ע"ה הוא הסמל והצורה דעמוד התורה בטהרתה, וא"כ גלות זו עיקרה היא זיוף וסילוף התורה. אלא מכיון שאדום וישמעאל ענינם לזייף ולסלף את התורה גזרו גזרות ושמדות על ישראל בצורות ואופנים שונים.
בתקופת מלחמת העולם השניה החל שלב נוסף בגלות אדום, במלחמה של היצר החיצוני, בתקופה זו בה איבדנו את כל "הגדולים" שהיו לנו כמעט לגמרי, ונשארו רק יחידים שרידים לדור דעה, כדי לקיים הבטחתו של תשתכח התורה מישראל ממש כפשוטו, וכאן נכנסנו וירדנו שלב נוסף בגלות של הזיוף, נעשה חשש חדש של זיוף שלא היה עדיין כמוהו עד עתה, והוא החריף והחמור מכולם, והוא חשש של זיוף וסילוף של צורת הבית-קיבול של תורה, בן-תורה הוא הצינור שעל ידו נשפך התורה לכלל הציבור, ואם חלילה צורתו תהא מסולפת אז אין כאן זיוף וסילוף של משפטי התורה בלבד, אלא סילוף וזיוף של כל עמוד-התורה כולה.
צורת הבן תורה צריכה להיות שכל השאיפה מכוונת למטרה אחת ויחידה - גדלות בתורה ידיעת התורה לעמוקה ולרוחבה מתוך השתעבדות מוחלטת לתורה ולדעת תורה בלבד, ללא שום השקפות וידיעת זרות הבאות מבחוץ.
קבלה בידינו מהגר"ח ז"ל מואלזין כפי שקיבל מרבו הגר"א ז"ל, כי בכל סדרה מספר משנה תורה מרומז מה שיהא במאה שנים מאלף השישי. ואנו עומדים בתקופה זו במאה השמינית של האלף השישי, שהוא ה"שורש פורה ראש ולענה" (פר' נצבים) של המשיכה אחר היצה"ר החיצוני וכנ"ל, וכפי הנראה זה הפרשה האחרונה של הגלות.
תקופת מלחמת העולם השניה היא היתה גמר פרשת הקללות שבפרשת כי-תבוא, ונתקיים בה מה שלא היה בכל הפורעניות עד אז, הקללה שכתוב "ונתמכרתם שם לעבדים ולשפחות ואין קונה" והיא סוג גזירה עמלקית בדווקא שהיא היחידה מאדום המסוגלים לזה (מגילה י"א), וכשנתקיימה גם קללה זו ונסתיימו כל הקללות שפרשת כי תבוא, הנאמרות על גלות אדום (וכמאמר הרמב"ן שהובא בדברינו) בידוע שאנו עומדים על סף סיום של גלות זו.
תוספת ביאור שלי למאמר:
רש"י מסכת מגילה י"א:
"מה שכתב בתורה "ואין קונה" (דברים כ"ח ס"ח) - גזר המן, שלא יהא אדם רשאי לקנות מהן לעבד".
"מה שכתב בתורה "ואין קונה" (דברים כ"ח ס"ח) - גזר המן, שלא יהא אדם רשאי לקנות מהן לעבד".
רש"י עה"ת דברים כ"ח ס"ח:
"ואין קונה - כי יגזרו עליך הרג וכליון."
"ואין קונה - כי יגזרו עליך הרג וכליון."
דברים - 5000 מאה א'
ואתחנן – 5100 מאה ב'
עקב – 5200 מאה ג'
ראה – 5300 מאה ד'
שופטים – 5400 מאה ה'
כי תצא – 5500 מאה ו'
כי תבוא - 5600 מאה ז' (הצרות והקללות ובסופה השואה וגזירת ההרג והכליון)
ניצבים-וילך - 5700 המאה השמינית של האלף השישי. (פרשת הגאולה)
האזינו – 5800 מאה ט'
וזאת הברכה – 5900 מאה י'
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה