סה"כ צפיות בדף

יום ראשון, 2 באוקטובר 2011

שלוש השבועות

הרב מרדכי עליאשברג זצ"ל בספרו "שביל הזהב" עמ' 66: "...בכל זה לא ננחל את הארץ בלי רצון העמים והממשלות, ולא נצא כחומה למרוד באומות המושלים בנו בכל מקומות מושבותינו לעשות חלילה דבר שלא כרצונם, ואף לא בממשלת השולטן אדון ארץ ישראל לעת הזאת, כי כבר השביענו יוצרנו ית"ש על זה כדאיתא בשלהי כתובות (קי"א ע"א), רק אם יאבו הממשלות יחד ובראשם השולטן בעל הארץ הזאת לתתה לנו..."

הרב שמואל מוהליבר זצ"ל במאמר שכתב "מטרת נסעתי לארצנו הקדושה" הובא בספר "שיבת ציון" ח"א עמ' 9: "...והנה מה שכתב הרמב"ן שהיא מצוה לדורות ואפילו בזמן הגלות לרשת את הארץ ולשבת בה כוונתו מבוארת שהירושה אינה ע"י מלחמה שאין אנו יכולים ולא רשאים ללחום בזמן הזה כמבואר בכתובות דף קי"א שהשביענו הקב"ה שלא נמרוד באומות שאנחנו חוסים בצילם (וכמו שהורו אותנו חז"ל בכמה מקומות לאהוב ולכבד לירא ולעבוד באמת ואמונה את המלך והממשלה אשר בצילה מצאנו מחסה), ושלא נעלה בחומה פירש"י ז"ל ביד חזקה, וע"כ המ"ע של ירושה שנוהגת גם בזה"ז אינה כי אם שנשתדל לקנות את הארץ מיד בעליה, וכל כברת ארץ שנקנה הננו מקיימים המצוה של ירושה, וגדולה מצוה זו מכל המצות שבתורה..."

הרב יהודה אלקלעי זצ"ל בספרו "קול מבשר" דף ג': "ומושבעים אנו מפי נביאי האמת שלא נמרוד באומות העולם ח"ו כמ"ש כתובות ד' קי"א ע"א, ובני ישראל הם נאמנים על השבועה, כי בכל התורה כתיב ונקה ובשבועה כתיב כי לא ינקה ה', ואם עוד רבות בשנים לא יעשו עמנו מלכי הארץ חסד ורחמים, חלילה לנו מעשות כדבר הרע הזה להרים יד נגד אדוני הארץ, כי אם בבקשה ובתחנונים כמ"ש בבכי יבאו ובתחנונים אובילם..."

הרב צבי הירש קלישר זצ"ל בספרו "דרישת ציון" ב"מאמר קדישין" ל"ה ע"ב: "...ואמנם על דברת שבועת אלקים האמור אשר עליה יסוגו אחור מלהקשיב לדברי הנביא (ישעיה ס"ב) אל תתנו דמי לו עד יכונן ועד ישים ירושלים תהלה בארץ על זה אשיב אמרי לך בשתי דרכים, האחד כי אזהרת מה תעירו ומה תעוררו הוא רק לבל נעלה ביד חזקה לחומות ירושלים כמפורש בש"ס שם שלא יעלו כחומות ופי' רש"י בחזקה וגם שלא ימרדו באומות, רק נצפה על חסד ה' שישים עין חמלתו עלינו, ברצות ה' כושר פועל ידינו, ולא השביענו רק שלא נהיה מן המעפילים לעלות ההרה בחזקה אבל לרצות אבניה ולפעול ארץ נושבת מה טוב ומה נעים אין לך מצוה גדולה מזו כאשר בררתי בארוכה..."

הראי"ה קוק זצ"ל במאמר מתוך "הדביר" קובץ ז-ט ירושלים ת"ו, ניסן-סיון תר"פ: "עלינו לקחת מעט דברים על עצם הדעת של השתדלותינו לתחיית עמנו, הנה כפי אשר כבר נתברר לנו שאין דבר בעקרי האמונה ולא בסעיפיה שיניא אותנו מן הרעיון שתהיה התחלת התנערותנו מעפר גלותנו על פי השתדלותנו בדרכי הטבע, והליכות ההיסתוריה, מאיליה תולד ההחלטה שהחובה קדושה להשתדל בזה בכל אשר תשיג ידינו, לבד האמצעי האחד שגם הטבע עצמו ילמדנו שהיא פיגול לנו והיא שלא יעלו בחומה ושלא ימרדו באומות העולם, מובן הדבר שהם שתי שבועות, המרידה באוה"ע גם מבלעדי א"י היא פיגול לנו, וצריך שבועה אחרת שלא לעלות לא"י ביד חזקה זולת ע"פ רשיון הממלכות כמו שהיה בימי כורש..."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה