התורה מעידה על משה רבנו ע"ה בספר דברים פרק לד פסוק י':
"ולא קם נביא עוד בישראל כמשה."
חז"ל במסכת ראש השנה דף כ"א ע"ב:
"בקש קהלת למצא דברי חפץ" - בקש קהלת להיות כמשה, יצתה בת קול ואמרה לו: "וכתוב ישר דברי אמת", "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה".
ז"א ששלמה המלך לא זיכוהו משמים להיות כמדרגתו של משה רבינו בנבואה (והוא חי אחרי משה רבינו) כי התורה מעידה על משה "ולא קם נביא וכו'" שאפילו עוד בעתיד לא יזכו ולא יגיעו למדרגתו של משה (כ"ש למעלה ממדרגתו).
במדרש "לקח טוב", פר' וזאת הברכה כתוב:
"ללמדך שמימות משה לא עמד נביא באומות העולם, לפי שביקש משה רבינו רחמים שלא תשרה שכינה על אומות העולם לכך נאמר כאן "בישראל", כלומר ידענו שאומות העולם אין שכינה שורה עליהן אלא אפילו בישראל שעתידין לקום בהם נביאים כענין שנאמר (דברים יח) נביא אקים להם מקרב אחיהם, כך אפילו הכי לא קם נביא עוד בישראל כמשה, ומהו "ולא קם" כלומר לא קם ולא יקום עוד, אלא שדבר הכתוב בלשון קצרה."
הרמב"ם בפירושו למשנה מסכת סנהדרין פרק י' מונה י"ג עיקרי אמונה וכותב: "והיסוד השביעי: נבואת משה רבינו. והוא שנאמין שהוא אביהן של כל הנביאים שקדמו לפניו והבאים אחריו, הכל הם למטה ממנו במעלה, והוא בחיר ה' מכל המין האנושי אשר השיג ממנו יתעלה יותר ממה שהשיג וישיג כל אדם שנמצא ושימצא."
משמע שאחד מעיקרי האמונה להרמב"ם הוא להאמין שלא יקום נביא כמשה רבנו ע"ה.
וכן כתב הרמב"ם באיגרת תימן:
"אבל אני תמה ממך שאתה מבני תורה ועמדת על ספרי החכמים, האינך יודע אחי שהמשיח נביא גדול מאוד וגדול מכל הנביאים מלבד משה רבינו ע"ה."
לכאורה יש לשאול הרי מצינו בחז"ל במדרש ילקוט שמעוני, ישעיהו רמז תע"ו, כדלקמן:
"הנה ישכיל עבדי" - זה מלך המשיח, "ירום ונשא וגבה מאד" - ירום מן אברהם שכתוב בו הרמותי ידי אל ה', ונשא ממשה שכתוב בו "כי תאמר אלי שאהו בחיקך", וגבה ממלאכי השרת שנאמר בהם וגביהם וגובה להם, וכה"א מי אתה הר הגדול וגו' שהוא גדול מן האבות.
האין משמע מכאן שהמשיח יגדל בנבואה יותר ממשה?
התשובה היא: שלא מוזכר כאן בפירוש במדרש שיגדל במדרגת הנבואה ממשה. ובאמת הרמב"ן בביאורו על פרשת "הנה ישכיל עבדי" לא פירש שהמשיח יגדל ממשה במעלת הנבואה אלא הוא כותב שהכוונה: "ונשא ממשה, שבא לפרעה המלך הגדול הרשע שאמר לא ידעתי את ה', והוא היה רועה שפל אנשים, ולא יירא ממנו והוציא עמו מכור הברזל, והמשיח יעשה יותר ממנו שיתעורר על כל מלכי העולם כלו להוציא ישראל מידם ולעשות נקמה בגוים."
וכן האברבנאל מסביר את המדרש שאין הכוונה במדרגת נבואה אלא במדרגה אחרת, בספרו ישועות משיחו חלק שני העיון השלישי פרק א': "והבחינה השנית היא בערך המשיח אל האומה. ר"ל שיהיה רב להושיע פודה ומציל, ועל זה אמר "ונשא ממשה", ואין זה בענין מדרגות הנבואה כי כבר העידה תורה "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה" (דברים לד, י), ולא בבחינת התורה ובשאר המעלות שנתעלה בהם מרע"ה על כל אנשי מינו, אלא בבחינת קיבוץ הגליות וגאולתם ונשיאתם על הארץ. לפי שעם היות שמשה הוציא את ישראל ממצרים והוליכם ונשאם אל האדמה אשר נשבע ה' לאבות כאשר ישא האומן את היונק, הנה עם כל זה לא היתה גאולתו נערכת אל הגאולה העתידה לפי שהיו כולם מקובצים בארץ מצרים קרוב לארץ ישראל, אמנם מלך המשיח יקבץ יהודה וישראל אשר נפוצו מקצה השמים עד קצה השמים מזה אחד ומזה אחד, וישאם על אדמתם במלחמה וביד חזקה. וכבר ניבא ישעיהו על זה השלימות (יא, יא) "והיה ביום ההוא יוסיף ה' שנית ידו לקנות את שאר עמו אשר ישאר מאשור וממצרים ומפתרוס ומכוש ומעילם ומשנער ומחמת ומאיי הים ונשא נס לגוים ואסף נדחי ישראל ונפוצות יהודה יקבץ מארבע כנפות הארץ" וגו'. ועל השלימות הזה שהוא בבחינת העם בגאולתם ונשיאתם לארץ דרשו "ונשא ממשה", ולכן הוכיחוהו ממה שנאמר בו "שאהו בחקיך כאשר ישא האומן את היונק על האדמה" שענינו גאולת העם ונשיאתם אל הארץ".
והאור החיים הקדוש עה"ת דברים לד י, פירש שם: "ולא קם" - עד עתה, ואומרו "עוד" פירוש ולא יקום עוד כמוהו."
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה