סה"כ צפיות בדף

יום רביעי, 7 באוגוסט 2013

האם אלוקים יכול או כבר בא במהות של אדם



דברי הימים ב פרק ו פסוק יח:
כִּי הַאֻמְנָם יֵשֵׁב אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עַל הָאָרֶץ הִנֵּה שָׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ אַף כִּי הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי:


פרוש: האם יתכן שישב אלוקים עם האדם על הארץ?! הנה שמים ושמי השמים לא יכלכלוך...


ירמיהו פרק כג פסוק כד
אִם יִסָּתֵר אִישׁ בַּמִּסְתָּרִים וַאֲנִי לֹא אֶרְאֶנּוּ נְאֻם יְקֹוָק, הֲלוֹא אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֲנִי מָלֵא נְאֻם יְקֹוָק:



ישעיהו פרק סו פסוק א
כֹּה אָמַר יְקֹוָק הַשָּׁמַיִם כִּסְאִי וְהָאָרֶץ הֲדֹם רַגְלָי אֵי זֶה בַיִת אֲשֶׁר תִּבְנוּ לִי וְאֵי זֶה מָקוֹם מְנוּחָתִי:



אלשיך על תהלים פרק צא פסוק א

(א) ישב בסתר עליון וכו'. הנה לפי דעת רבותינו ז"ל בשמות רבה (עי' ילקוט שמעוני תהלים תתמב), כי ידבר מזמור זה על מעשה המשכן שאמרו משה על דבר השראת שכינה אחר אומרו ויהי נועם וכו'. ויהיה כי למעלה אמר ויהי נועם ה' וכו' כמפורש למעלה שעיקר שכינה באנשים היא ולא בעצים ויריעות, אמר עתה עם כל זה הלא יפלא היות שכינה בארץ, אל יפלא בעיניכם, כי הלא לא באמור שהוא יתברך יושב פה יחוייב היות לו יתברך גבול חלילה, כי הנה ישיבתו פה אינה כישיבת מלאכי השרת שבבואם אל העולם הזה יקנו התלבשות מתייחס אל העולם כמאמר ספר הזוהר כאשר במלאכים שבאו לאברהם כאנשים, וכן ביעקב בהאבקו עמו, ומחנה אלקים, שהיתה ראייתו הגשמית שולטת בהם ושלחם לאחיו, כי הלא הוא יתברך יושב והוא בסתר בלתי נראה, כי לא להיות שכינתו פה יהיה בו יתברך שינוי חלילה, כי לא יתלבש מעין העולם שהוא בו, כי העולם משועבד אליו ולא יתהפך, ואין כח זה רק אליו יתברך שהוא לבדו עליון, וזה אחשוב בכונת מאמרם ז"ל באמרם יושב בסתר עליון, שהוא עליון על כל בריותיו, שכיונו לכלול מלאכי השרת:



במדבר רבה (וילנא) פרשת נשא פרשה יב
וכן בשעה שאמר לו הקדוש ברוך הוא ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם אמר משה מי יוכל לעשות לו מקדש שישרה בתוכו (מ"א =מלכים א'= ח) הנה השמים ושמי השמים לא יכלכלוך וגו' ואומר (ירמיה כג) הלא את השמים ואת הארץ אני מלא וגו' ואומר (ישעיה סו) השמים כסאי והארץ הדום רגלי וגו' אמר הקדוש ברוך הוא איני מבקש לפי כחי אלא לפי כחן כשאני מבקש כל העולם כולו אינו יכול להחזיק כבודי ולא שמש אחד משלי אלא אני איני מבקש מידך אלא עשרים בדרום ועשרים בצפון ושמונה במערב לכך משה אמר יושב בסתר עליון הקדוש ברוך הוא שהוא יושב בסתרו של עולם הוא רואה את הכל ואינו נראה הוא נתאוה ללון בצילנו אמר רבי פרוזדק בר נחשא בשם רבי יהודה ברבי סימון שדי נתלונן בצל שעשה לך בצלאל זה המשכן הוי בצל שדי יתלונן



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה