סה"כ צפיות בדף

יום ראשון, 11 בדצמבר 2016

ה"א יתירה

בראשית פרק לג פסוק יד
יַעֲבָר נָא אֲדֹנִי לִפְנֵי עַבְדּוֹ, וַאֲנִי אֶתְנָהֲלָה לְאִטִּי לְרֶגֶל הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר לְפָנַי, וּלְרֶגֶל הַיְלָדִים, עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה:

רש"י בראשית פרק לג פסוק יד
אתנהלה - אתנהל, ה"א יתירה כמו (לעיל יח כא) ארדה, (במדבר ט ח) אשמעה:

בראשית פרק יח פסוק כא 
אֵרֲדָה נָּא וְאֶרְאֶה הַכְּצַעֲקָתָהּ הַבָּאָה אֵלַי עָשׂוּ כָּלָה וְאִם לֹא אֵדָעָה: 

במדבר פרק ט פסוק ח 
וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מֹשֶׁה עִמְדוּ וְאֶשְׁמְעָה מַה יְצַוֶּה יְקֹוָק לָכֶם:

ישעיהו פרק ל פסוק כז 
הִנֵּה שֵׁם יְקֹוָק בָּא מִמֶּרְחָק, בֹּעֵר אַפּוֹ, וְכֹבֶד מַשָּׂאָה שְׂפָתָיו מָלְאוּ זַעַם, וּלְשׁוֹנוֹ כְּאֵשׁ אֹכָלֶת: 

רש"י ישעיהו פרק ל פסוק כז
משאה - ה"א יתירה, ואינו אלא כמו משא לפיכך נקודה רפי:

דניאל פרק י פסוק א 
בִּשְׁנַת שָׁלוֹשׁ לְכוֹרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס דָּבָר נִגְלָה לְדָנִיֵּאל אֲשֶׁר נִקְרָא שְׁמוֹ בֵּלְטְשַׁאצַּר וֶאֱמֶת הַדָּבָר וְצָבָא גָדוֹל וּבִין אֶת הַדָּבָר וּבִינָה לוֹ בַּמַּרְאֶה: 


בראשית פרק לא פסוק יג 
אָנֹכִי הָאֵל בֵּית אֵל אֲשֶׁר מָשַׁחְתָּ שָּׁם מַצֵּבָה אֲשֶׁר נָדַרְתָּ לִּי שָׁם נֶדֶר עַתָּה קוּם צֵא מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת וְשׁוּב אֶל אֶרֶץ מוֹלַדְתֶּךָ: 

רש"י בראשית פרק לא פסוק יג
האל בית אל - כמו אל בית אל, הה"א יתירה, ודרך מקראות לדבר כן, כמו (במדבר לד ב) כי אתם באים אל הארץ כנען.

במדבר פרק לד פסוק ב 
צַו אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי אַתֶּם בָּאִים אֶל הָאָרֶץ כְּנָעַן זֹאת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תִּפֹּל לָכֶם בְּנַחֲלָה אֶרֶץ כְּנַעַן לִגְבֻלֹתֶיהָ:

רמב"ן בראשית פרק לא
וטעם אנכי האל בית אל - פירש"י ה"א יתירה והוא כמו אנכי אל בית אל, וכמהו (במדבר לד ב) אל הארץ כנען. ובעלי הלשון (הראב"ע, והרד"ק) תקנו אנכי האל אל בית אל, וכן ומעץ הדעת טוב ורע (לעיל ב יז), העבותות הזהב (שמות לט יז).




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה