38 לכֵן אֲנָשִׁים אַחִים יִוָּדַע לָכֶם כִּי עַל־יְדֵי־זֶה תִּקָּרֵא לָכֶם סְלִיחַת הַחֲטָאִים׃
39 וְכָל־הַמַּאֲמִין יִצְדַּק בּוֹ, לְכֹל אֲשֶׁר לֹא־יְכָלְתֶּם לְהִצְטַדֵּק מִמֶּנּוּ בְּתוֹרַת מֹשֶׁה׃
(Act 13:38 DLZ)
כמובן שהבורות החדשה שוב ושוב סותרת את התורה הקדושה ואת עצמה!
לוקס 2:25
והִנֵּה אִישׁ בִּירוּשָׁלַיִם וּשְׁמוֹ שִׁמְעוֹן וְהוּא אִישׁ צַדִּיק וְחָסִיד מְחַכֶּה לְנֶחָמַת יִשְׂרָאֵל וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ הָיְתָה עָלָיו׃
הנה לא בלבד שהיה איש צדיק, אכן גם רוח הקודש היתה ונחה עליו כשם שהיא נחה על ישו ועל מרים אמו.
לוקס 1:5-6
5 כּהֵן הָיָה בִּימֵי הוֹרְדוֹס מֶלֶךְ אֶרֶץ יְהוּדָה זְכַרְיָה שְׁמוֹ מִמִּשְׁמֶרֶת אֲבִיָּה וְלוֹ אִשָּׁה מִבְּנוֹת אַהֲרֹן וּשְׁמָהּ אֱלִישָׁבַע׃
6 וּשְׁנֵיהֶם צַדִּיקִים לִפְנֵי הָאֱלֹהִים וְהֹלְכֵי תֹם בְּכָל־מִצְוֹת יְהֹוָה וּבְחוּקֹּתָיו:
זכריה ואלישבע היו צדיקים ושמרו את כל מצוות ה', בניגוד לכותבי האגרות שאמרו שבלתי אפשרי להצטדק בתורת משה או זה בלתי אפשרי לשמור את כל מצוות ה' אשר נתנו כביכול כדי להוכיח להם שאינם יכול להצטדק לפי מעשיהם.
דברים פרק ו
(כד) וַיְצַוֵּנוּ ה' לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹהֵינוּ לְטוֹב לָנוּ כָּל הַיָּמִים לְחַיֹּתֵנוּ כְּהַיּוֹם הַזֶּה:
(כה) וּצְדָקָה תִּהְיֶה לָּנוּ כִּי נִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַמִּצְוָה הַזֹּאת לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵינוּ כַּאֲשֶׁר צִוָּנוּ:
ישעיהו פרק מב כא
ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר:
ישעיהו פרק מח
(יז) כֹּה אָמַר ה' גֹּאַלְךָ קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה' אֱלֹהֶיךָ מְלַמֶּדְךָ לְהוֹעִיל מַדְרִיכֲךָ בְּדֶרֶךְ תֵּלֵךְ:
(יח) לוּא הִקְשַׁבְתָּ לְמִצְוֹתָי וַיְהִי כַנָּהָר שְׁלוֹמֶךָ וְצִדְקָתְךָ כְּגַלֵּי הַיָּם:
נשאלת השאלה אם כן מה פירוש הפסוקים:
איוב פרק ט
(ב) אָמְנָם יָדַעְתִּי כִי כֵן, וּמַה יִּצְדַּק אֱנוֹשׁ עִם אֵל:
איוב פרק טו יד
מָה אֱנוֹשׁ כִּי יִזְכֶּה, וְכִי יִצְדַּק יְלוּד אִשָּׁה:
איוב פרק כה ד
וּמַה יִּצְדַּק אֱנוֹשׁ עִם אֵל, וּמַה יִּזְכֶּה יְלוּד אִשָּׁה:
לענ"ד הכוונה מה אפשר להתאונן גבר על יסוריו הרי אם יבוא לתבוע את ה' לדין ולמשפט על עוול שעשה לו הרי לא יוכל להצדק ולהיות צדיק הכוונה צודק בדינו - כי הרי יש בידו עונות ולכן קבל אותם יסורים.
תהלים פרק קמג ב
וְאַל תָּבוֹא בְמִשְׁפָּט אֶת עַבְדֶּךָ כִּי לֹא יִצְדַּק לְפָנֶיךָ כָל חָי:
ישעיהו סד ה
ונְּהִ֤י כַטָּמֵא֙ כֻּלָּ֔נוּ, וּכְבֶ֥גֶד עִדִּ֖ים כָּל־צִדְקֹתֵ֑ינוּ, וַנָּ֤בֶל כֶּֽעָלֶה֙ כֻּלָּ֔נוּ וַעֲוֹנֵ֖נוּ כָּר֥וּחַ יִשָּׂאֻֽנוּ׃
ספר מסילת ישרים פרק יט
ראה עתה, מי הוא זה ואיזה הוא שיוכל לעמוד אם הקדוש ברוך הוא עושה עמו שורת הדין, ודוד המלך מתפלל ואומר (תהלים קמ"ב): ואל תבוא במשפט את עבדך כי לא יצדק לפניך כל חי, אמנם העושה חסד יקבל חסד, וככל מה שירבה לעשות כך ירבה לקבל, ודוד היה מתפלל במדתו זאת הטובה שאפילו לשונאיו היה משתדל להיטיב, זהו מה שכתוב (שם ל"ח): ואני בחלותם לבושי שק עניתי בצום נפשי. ואמר (שם ז'): אם גמלתי שולמי רע וגו'.
לענ"ד:
דברים פרק ט
(ד) אַל תֹּאמַר בִּלְבָבְךָ בַּהֲדֹף ה' אֱלֹהֶיךָ אֹתָם מִלְּפָנֶיךָ לֵאמֹר בְּצִדְקָתִי הֱבִיאַנִי ה' לָרֶשֶׁת אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת וּבְרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה ה' מוֹרִישָׁם מִפָּנֶיךָ:
(ה) לֹא בְצִדְקָתְךָ וּבְיֹשֶׁר לְבָבְךָ אַתָּה בָא לָרֶשֶׁת אֶת אַרְצָם כִּי בְּרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה ה' אֱלֹהֶיךָ מוֹרִישָׁם מִפָּנֶיךָ וּלְמַעַן הָקִים אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב:
(ו) וְיָדַעְתָּ כִּי לֹא בְצִדְקָתְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ כִּי עַם קְשֵׁה עֹרֶף אָתָּה:
בכל אופן שעם ישראל הולך אחרי ה' ומקיים את מצותיו הוא נקרא עם צדיק:
ישעיהו פרק כו
(א) בַּיּוֹם הַהוּא יוּשַׁר הַשִּׁיר הַזֶּה בְּאֶרֶץ יְהוּדָה עִיר עָז לָנוּ יְשׁוּעָה יָשִׁית חוֹמוֹת וָחֵל:
(ב) פִּתְחוּ שְׁעָרִים וְיָבֹא גוֹי צַדִּיק שֹׁמֵר אֱמֻנִים:
ממקורות אלו יווכח לכל אחד שאכן אפשר להיות צדיק גם ללא תורת ישו.
נח היה צדיק:
בראשית פרק ו ט
אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ, נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו, אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ:
בראשית פרק ז א
וַיֹּאמֶר ה' לְנֹחַ, בֹּא אַתָּה וְכָל בֵּיתְךָ אֶל הַתֵּבָה, כִּי אֹתְךָ רָאִיתִי צַדִּיק לְפָנַי בַּדּוֹר הַזֶּה:
גם דניאל ואיוב היו צדיקים:
יחזקאל פרק יד יד
וְהָיוּ שְׁלֹשֶׁת הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה בְּתוֹכָהּ נֹחַ דָּנִיֵּאל וְאִיּוֹב, הֵמָּה בְצִדְקָתָם יְנַצְּלוּ נַפְשָׁם נְאֻם אֲדֹנָי ה':
דוד המלך היה צדיק:
שמואל ב פרק כב
(כא) יִגְמְלֵנִי ה' כְּצִדְקָתִי כְּבֹר יָדַי יָשִׁיב לִי:
(כב) כִּי שָׁמַרְתִּי דַּרְכֵי ה' וְלֹא רָשַׁעְתִּי מֵאֱלֹהָי:
(כג) כִּי כָל מִשְׁפָּטָיו לְנֶגְדִּי וְחֻקֹּתָיו לֹא אָסוּר מִמֶּנָּה:
(כד) וָאֶהְיֶה תָמִים לוֹ וָאֶשְׁתַּמְּרָה מֵעֲוֹנִי:
(כה) וַיָּשֶׁב ה' לִי כְּצִדְקָתִי כְּבֹרִי לְנֶגֶד עֵינָיו:
מלכים א פרק יד
(ח) וָאֶקְרַע אֶת הַמַּמְלָכָה מִבֵּית דָּוִד וָאֶתְּנֶהָ לָךְ וְלֹא הָיִיתָ כְּעַבְדִּי דָוִד אֲשֶׁר שָׁמַר מִצְוֹתַי וַאֲשֶׁר הָלַךְ אַחֲרַי בְּכָל לְבָבוֹ לַעֲשׂוֹת רַק הַיָּשָׁר בְּעֵינָי:
הושע פרק יד י
מִי חָכָם וְיָבֵן אֵלֶּה נָבוֹן וְיֵדָעֵם, כִּי יְשָׁרִים דַּרְכֵי ה' וְצַדִּקִים יֵלְכוּ בָם וּפֹשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם:
39 וְכָל־הַמַּאֲמִין יִצְדַּק בּוֹ, לְכֹל אֲשֶׁר לֹא־יְכָלְתֶּם לְהִצְטַדֵּק מִמֶּנּוּ בְּתוֹרַת מֹשֶׁה׃
(Act 13:38 DLZ)
גלטים ב
16 וְכֵיוָן שֶׁיּוֹדְעִים אָנוּ כִּי הָאָדָם אֵינוֹ נִצְדָּק בְּקִיּוּם מִצְווֹת הַתּוֹרָה, אֶלָּא בֶּאֱמוּנַת הַמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ, הֶאֱמַנּוּ גַּם אֲנַחְנוּ בַּמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ, לְמַעַן נֻצְדַּק מִתּוֹךְ אֱמוּנָה בַּמָּשִׁיחַ וְלֹא בְּקִיּוּם מִצְווֹת הַתּוֹרָה, שֶׁכֵּן בְּקִיּוּם מִצְווֹת הַתּוֹרָה לֹא יֻצְדַּק כָּל בָּשָׂר.
21 לֹא אֲבַטֵּל אֶת־חֶסֶד הָאֱלֹהִים, כִּי אִלּוּ יֵשׁ צְדָקָה עַל־יְדֵי הַתּוֹרָה אַךְ לַשָּׁוְא מֵת הַמָּשִׁיחַ׃
(Gal 2:15-21 DLZ)
21 לֹא אֲבַטֵּל אֶת־חֶסֶד הָאֱלֹהִים, כִּי אִלּוּ יֵשׁ צְדָקָה עַל־יְדֵי הַתּוֹרָה אַךְ לַשָּׁוְא מֵת הַמָּשִׁיחַ׃
(Gal 2:15-21 DLZ)
כמובן שהבורות החדשה שוב ושוב סותרת את התורה הקדושה ואת עצמה!
לוקס 2:25
והִנֵּה אִישׁ בִּירוּשָׁלַיִם וּשְׁמוֹ שִׁמְעוֹן וְהוּא אִישׁ צַדִּיק וְחָסִיד מְחַכֶּה לְנֶחָמַת יִשְׂרָאֵל וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ הָיְתָה עָלָיו׃
הנה לא בלבד שהיה איש צדיק, אכן גם רוח הקודש היתה ונחה עליו כשם שהיא נחה על ישו ועל מרים אמו.
לוקס 1:5-6
5 כּהֵן הָיָה בִּימֵי הוֹרְדוֹס מֶלֶךְ אֶרֶץ יְהוּדָה זְכַרְיָה שְׁמוֹ מִמִּשְׁמֶרֶת אֲבִיָּה וְלוֹ אִשָּׁה מִבְּנוֹת אַהֲרֹן וּשְׁמָהּ אֱלִישָׁבַע׃
6 וּשְׁנֵיהֶם צַדִּיקִים לִפְנֵי הָאֱלֹהִים וְהֹלְכֵי תֹם בְּכָל־מִצְוֹת יְהֹוָה וּבְחוּקֹּתָיו:
זכריה ואלישבע היו צדיקים ושמרו את כל מצוות ה', בניגוד לכותבי האגרות שאמרו שבלתי אפשרי להצטדק בתורת משה או זה בלתי אפשרי לשמור את כל מצוות ה' אשר נתנו כביכול כדי להוכיח להם שאינם יכול להצטדק לפי מעשיהם.
דברים פרק ו
(כד) וַיְצַוֵּנוּ ה' לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹהֵינוּ לְטוֹב לָנוּ כָּל הַיָּמִים לְחַיֹּתֵנוּ כְּהַיּוֹם הַזֶּה:
(כה) וּצְדָקָה תִּהְיֶה לָּנוּ כִּי נִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַמִּצְוָה הַזֹּאת לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵינוּ כַּאֲשֶׁר צִוָּנוּ:
ישעיהו פרק מב כא
ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר:
ישעיהו פרק מח
(יז) כֹּה אָמַר ה' גֹּאַלְךָ קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה' אֱלֹהֶיךָ מְלַמֶּדְךָ לְהוֹעִיל מַדְרִיכֲךָ בְּדֶרֶךְ תֵּלֵךְ:
(יח) לוּא הִקְשַׁבְתָּ לְמִצְוֹתָי וַיְהִי כַנָּהָר שְׁלוֹמֶךָ וְצִדְקָתְךָ כְּגַלֵּי הַיָּם:
נשאלת השאלה אם כן מה פירוש הפסוקים:
איוב פרק ט
(ב) אָמְנָם יָדַעְתִּי כִי כֵן, וּמַה יִּצְדַּק אֱנוֹשׁ עִם אֵל:
איוב פרק טו יד
מָה אֱנוֹשׁ כִּי יִזְכֶּה, וְכִי יִצְדַּק יְלוּד אִשָּׁה:
איוב פרק כה ד
וּמַה יִּצְדַּק אֱנוֹשׁ עִם אֵל, וּמַה יִּזְכֶּה יְלוּד אִשָּׁה:
לענ"ד הכוונה מה אפשר להתאונן גבר על יסוריו הרי אם יבוא לתבוע את ה' לדין ולמשפט על עוול שעשה לו הרי לא יוכל להצדק ולהיות צדיק הכוונה צודק בדינו - כי הרי יש בידו עונות ולכן קבל אותם יסורים.
וְאַל תָּבוֹא בְמִשְׁפָּט אֶת עַבְדֶּךָ כִּי לֹא יִצְדַּק לְפָנֶיךָ כָל חָי:
ישעיהו סד ה
ונְּהִ֤י כַטָּמֵא֙ כֻּלָּ֔נוּ, וּכְבֶ֥גֶד עִדִּ֖ים כָּל־צִדְקֹתֵ֑ינוּ, וַנָּ֤בֶל כֶּֽעָלֶה֙ כֻּלָּ֔נוּ וַעֲוֹנֵ֖נוּ כָּר֥וּחַ יִשָּׂאֻֽנוּ׃
ספר מסילת ישרים פרק יט
ראה עתה, מי הוא זה ואיזה הוא שיוכל לעמוד אם הקדוש ברוך הוא עושה עמו שורת הדין, ודוד המלך מתפלל ואומר (תהלים קמ"ב): ואל תבוא במשפט את עבדך כי לא יצדק לפניך כל חי, אמנם העושה חסד יקבל חסד, וככל מה שירבה לעשות כך ירבה לקבל, ודוד היה מתפלל במדתו זאת הטובה שאפילו לשונאיו היה משתדל להיטיב, זהו מה שכתוב (שם ל"ח): ואני בחלותם לבושי שק עניתי בצום נפשי. ואמר (שם ז'): אם גמלתי שולמי רע וגו'.
לענ"ד:
הכוונה שהרי ידוע: קהלת פרק ז כ "כִּי אָדָם אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה טּוֹב וְלֹא יֶחֱטָא", שגם שנקרא "צדיק" יכול שיחטא בחטאים ועונות נסתרים שלא עשה עליהם תשובה, ולכן מצד ה"חסד" של הקב"ה הצדיק ניצל כמו שדוד המלך מסיים את הפרק קמג המדובר פס' יב: "וּבְחַסְדְּךָ תַּצְמִית אֹיְבָי וְהַאֲבַדְתָּ כָּל צֹרֲרֵי נַפְשִׁי כִּי אֲנִי עַבְדֶּךָ".
שמות רבה (וילנא) פרשת משפטים פרשה ל
יא ד"א ואלה המשפטים ויהי ביום השלישי בהיות הבקר בבקר ניתנה התורה ובערב נתנו המשפטים, הה"ד (איוב ד) מבקר לערב יוכתו, משל לב' שירדו למוקמא אחד אומן ואחד הדיוט מי גרם להדיוט ללקות לפי שלא היה לו מי שילמדנו, כך הקדוש ברוך הוא עמד על הר סיני ומחזיק בדין, שנאמר (דברים לב) ותאחז במשפט ידי, אמר דוד (תהלים ז) שפטני ה' כצדקי, בדק ולא היה לו שילמדנו ולקה, התחיל צווח (שם /תהלים/ קמג) ואל תבא במשפט את עבדך, כל כך אימתי עד שלא סידר לפניו את המשפטים לקיים מה שנאמר מבקר לערב יוכתו, ד"א ואלה המשפטים מהו מבלי משים לנצח יאבדו, אמר איוב להקב"ה (איוב כג) מי יתן ידעתי ואמצאהו אערכה לפניו משפט, משל לבריון שהיה שכור בעט בפלקי והוציא איסרין רגם איקונין של מושל העיר קלל לשוטר אמר הודיעני באיזה המקום מושל העיר שרוי ואני מלמדו את הדין נכנס הראו לו מושל העיר יושב בבימה סגר למטרונה וטרד אפרכוס סימא לדוכוס נתן קטריקי לקרטוס, קרב קיסין למגיסטיר כיון שראה מושל העיר עושה כך נתיירא אמר בבקשה מכם שכור הייתי ולא ידעתי כח מושל העיר, כך היה איוב עומד וצווח מי יתן ידעתי ואמצאהו אערכה לפניו משפט, רגם האיקונין שאמר (שם /איוב/ ג) יאבד יום אולד בו, בעט בפילקי והוציא איסרין (שם /איוב ג/) יחשכו כוכבי נשפו, קלל לשלטון (שם /איוב ג/) הלילה ההוא יקחהו אופל, ראה המלך יושב בבימה סגר למטרונה (במדבר יב) והנה מרים מצורעת כשלג, טרד למשה (שם /במדבר/ כ) לכן לא תביאו את הקהל הזה סימא לדוכוס זה יצחק שנא' (בראשית כז) ותכהין עיניו מראות, נתן קטריקי לאברהם, שנא' (שם /בראשית/ טו) ידוע תדע כי גר יהיה זרעך, קרב קיסין על יעקב (שם /בראשית/ לב) והוא צולע על ירכו, כשראה איוב אמר בבקשה ממך שכור הייתי שנאמר (איוב יט) ואף אמנם שגיתי אתי תלין משוגתי, וכל כך למה שלא היו יודעין כחו של דין, הוי מבלי משים לנצח יאבדו.
רד"ק תהלים פרק פו
"כי חסיד אני", יש תמהים איך קרא דוד עצמו "חסיד", וכן רז"ל (ברכות ד, א) הוצרכו לפרש: לאו חסיד אני? שכל מלכי מזרח ומערב יושבין בכבודן, ואני ידי מלוכלכות בְּדַם שְׁפִיר וּבְשִׁלְיָה כדי לטהר אשה לבעלה. ואין בזה תֵּמַהּ אם קרא עצמו חסיד, כי חסיד היה עם אלהים ועם אנשים, אף על פי שחטא לפעמים לבו היה ישר ומתחרט בחטאו, ולא היה מתפאר אלא כנגד אויביו שהיו מְרִיעִים לו והוא אינו מֵרִיעַ להם אבל מֵטִיב להם, והם שמחים לְאֵידוֹ והוא שמח לטובתם, כמו שאמר (מזמור ז, ה): ואחלצה צוררי ריקם, ואמר (שם ד, ח): נתת שמחה בלבי מעת דגנם ותירושם רבו, וכן שאול שהיה רודפו הצילו פעמיים וכן לשאר אויביו היה מתחסד עמהם, וכן אמר במקום אחר (שם טז, י): לא תתן חסידך לראות שחת, ואמר (שם יח, כא): יגמלני ה' כצדקי, ורבים כמו אלה, ולא היה מתפאר או מתרעם אלא כנגד אויביו, ואין בזה תימה. ובדרש (שו"ט): אמר רב הונא בשם רבינו אלכסנדראי, מי שהוא שומע קללתו ושותק סִפֵּקָה בידו לקרות עצמו חסיד.
שמות רבה (וילנא) פרשת משפטים פרשה ל
יא ד"א ואלה המשפטים ויהי ביום השלישי בהיות הבקר בבקר ניתנה התורה ובערב נתנו המשפטים, הה"ד (איוב ד) מבקר לערב יוכתו, משל לב' שירדו למוקמא אחד אומן ואחד הדיוט מי גרם להדיוט ללקות לפי שלא היה לו מי שילמדנו, כך הקדוש ברוך הוא עמד על הר סיני ומחזיק בדין, שנאמר (דברים לב) ותאחז במשפט ידי, אמר דוד (תהלים ז) שפטני ה' כצדקי, בדק ולא היה לו שילמדנו ולקה, התחיל צווח (שם /תהלים/ קמג) ואל תבא במשפט את עבדך, כל כך אימתי עד שלא סידר לפניו את המשפטים לקיים מה שנאמר מבקר לערב יוכתו, ד"א ואלה המשפטים מהו מבלי משים לנצח יאבדו, אמר איוב להקב"ה (איוב כג) מי יתן ידעתי ואמצאהו אערכה לפניו משפט, משל לבריון שהיה שכור בעט בפלקי והוציא איסרין רגם איקונין של מושל העיר קלל לשוטר אמר הודיעני באיזה המקום מושל העיר שרוי ואני מלמדו את הדין נכנס הראו לו מושל העיר יושב בבימה סגר למטרונה וטרד אפרכוס סימא לדוכוס נתן קטריקי לקרטוס, קרב קיסין למגיסטיר כיון שראה מושל העיר עושה כך נתיירא אמר בבקשה מכם שכור הייתי ולא ידעתי כח מושל העיר, כך היה איוב עומד וצווח מי יתן ידעתי ואמצאהו אערכה לפניו משפט, רגם האיקונין שאמר (שם /איוב/ ג) יאבד יום אולד בו, בעט בפילקי והוציא איסרין (שם /איוב ג/) יחשכו כוכבי נשפו, קלל לשלטון (שם /איוב ג/) הלילה ההוא יקחהו אופל, ראה המלך יושב בבימה סגר למטרונה (במדבר יב) והנה מרים מצורעת כשלג, טרד למשה (שם /במדבר/ כ) לכן לא תביאו את הקהל הזה סימא לדוכוס זה יצחק שנא' (בראשית כז) ותכהין עיניו מראות, נתן קטריקי לאברהם, שנא' (שם /בראשית/ טו) ידוע תדע כי גר יהיה זרעך, קרב קיסין על יעקב (שם /בראשית/ לב) והוא צולע על ירכו, כשראה איוב אמר בבקשה ממך שכור הייתי שנאמר (איוב יט) ואף אמנם שגיתי אתי תלין משוגתי, וכל כך למה שלא היו יודעין כחו של דין, הוי מבלי משים לנצח יאבדו.
רד"ק תהלים פרק פו
"כי חסיד אני", יש תמהים איך קרא דוד עצמו "חסיד", וכן רז"ל (ברכות ד, א) הוצרכו לפרש: לאו חסיד אני? שכל מלכי מזרח ומערב יושבין בכבודן, ואני ידי מלוכלכות בְּדַם שְׁפִיר וּבְשִׁלְיָה כדי לטהר אשה לבעלה. ואין בזה תֵּמַהּ אם קרא עצמו חסיד, כי חסיד היה עם אלהים ועם אנשים, אף על פי שחטא לפעמים לבו היה ישר ומתחרט בחטאו, ולא היה מתפאר אלא כנגד אויביו שהיו מְרִיעִים לו והוא אינו מֵרִיעַ להם אבל מֵטִיב להם, והם שמחים לְאֵידוֹ והוא שמח לטובתם, כמו שאמר (מזמור ז, ה): ואחלצה צוררי ריקם, ואמר (שם ד, ח): נתת שמחה בלבי מעת דגנם ותירושם רבו, וכן שאול שהיה רודפו הצילו פעמיים וכן לשאר אויביו היה מתחסד עמהם, וכן אמר במקום אחר (שם טז, י): לא תתן חסידך לראות שחת, ואמר (שם יח, כא): יגמלני ה' כצדקי, ורבים כמו אלה, ולא היה מתפאר או מתרעם אלא כנגד אויביו, ואין בזה תימה. ובדרש (שו"ט): אמר רב הונא בשם רבינו אלכסנדראי, מי שהוא שומע קללתו ושותק סִפֵּקָה בידו לקרות עצמו חסיד.
ועוד יש לומר שהרי איוב היה כן נקרא צדיק. וכן דוד המלך אם כן צריך להבין את הפסוקים וליישב אותם כדפרשית.
אין להתבלבל ולחשוב שעם ישראל תמיד היה צדיק:
דברים פרק ט
(ד) אַל תֹּאמַר בִּלְבָבְךָ בַּהֲדֹף ה' אֱלֹהֶיךָ אֹתָם מִלְּפָנֶיךָ לֵאמֹר בְּצִדְקָתִי הֱבִיאַנִי ה' לָרֶשֶׁת אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת וּבְרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה ה' מוֹרִישָׁם מִפָּנֶיךָ:
(ה) לֹא בְצִדְקָתְךָ וּבְיֹשֶׁר לְבָבְךָ אַתָּה בָא לָרֶשֶׁת אֶת אַרְצָם כִּי בְּרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה ה' אֱלֹהֶיךָ מוֹרִישָׁם מִפָּנֶיךָ וּלְמַעַן הָקִים אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב:
(ו) וְיָדַעְתָּ כִּי לֹא בְצִדְקָתְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ כִּי עַם קְשֵׁה עֹרֶף אָתָּה:
בכל אופן שעם ישראל הולך אחרי ה' ומקיים את מצותיו הוא נקרא עם צדיק:
ישעיהו פרק כו
(א) בַּיּוֹם הַהוּא יוּשַׁר הַשִּׁיר הַזֶּה בְּאֶרֶץ יְהוּדָה עִיר עָז לָנוּ יְשׁוּעָה יָשִׁית חוֹמוֹת וָחֵל:
(ב) פִּתְחוּ שְׁעָרִים וְיָבֹא גוֹי צַדִּיק שֹׁמֵר אֱמֻנִים:
ממקורות אלו יווכח לכל אחד שאכן אפשר להיות צדיק גם ללא תורת ישו.
נח היה צדיק:
בראשית פרק ו ט
אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ, נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו, אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ:
בראשית פרק ז א
וַיֹּאמֶר ה' לְנֹחַ, בֹּא אַתָּה וְכָל בֵּיתְךָ אֶל הַתֵּבָה, כִּי אֹתְךָ רָאִיתִי צַדִּיק לְפָנַי בַּדּוֹר הַזֶּה:
גם דניאל ואיוב היו צדיקים:
יחזקאל פרק יד יד
וְהָיוּ שְׁלֹשֶׁת הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה בְּתוֹכָהּ נֹחַ דָּנִיֵּאל וְאִיּוֹב, הֵמָּה בְצִדְקָתָם יְנַצְּלוּ נַפְשָׁם נְאֻם אֲדֹנָי ה':
דוד המלך היה צדיק:
שמואל ב פרק כב
(כא) יִגְמְלֵנִי ה' כְּצִדְקָתִי כְּבֹר יָדַי יָשִׁיב לִי:
(כב) כִּי שָׁמַרְתִּי דַּרְכֵי ה' וְלֹא רָשַׁעְתִּי מֵאֱלֹהָי:
(כג) כִּי כָל מִשְׁפָּטָיו לְנֶגְדִּי וְחֻקֹּתָיו לֹא אָסוּר מִמֶּנָּה:
(כד) וָאֶהְיֶה תָמִים לוֹ וָאֶשְׁתַּמְּרָה מֵעֲוֹנִי:
(כה) וַיָּשֶׁב ה' לִי כְּצִדְקָתִי כְּבֹרִי לְנֶגֶד עֵינָיו:
מלכים א פרק יד
(ח) וָאֶקְרַע אֶת הַמַּמְלָכָה מִבֵּית דָּוִד וָאֶתְּנֶהָ לָךְ וְלֹא הָיִיתָ כְּעַבְדִּי דָוִד אֲשֶׁר שָׁמַר מִצְוֹתַי וַאֲשֶׁר הָלַךְ אַחֲרַי בְּכָל לְבָבוֹ לַעֲשׂוֹת רַק הַיָּשָׁר בְּעֵינָי:
מהפסוקים לקמן לומדים שיש מציאות של צדיקים בעולם:
בראשית פרק יח כג
וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם וַיֹּאמַר, הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע:
בראשית פרק כ ד
וַאֲבִימֶלֶךְ לֹא קָרַב אֵלֶיהָ, וַיֹּאמַר אֲדֹנָי, הֲגוֹי גַּם צַדִּיק תַּהֲרֹג:
שמות פרק כג ז
מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק, וְנָקִי וְצַדִּיק אַל תַּהֲרֹג, כִּי לֹא אַצְדִּיק רָשָׁע:
שמות פרק כג ח
וְשֹׁחַד לֹא תִקָּח, כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים:
דברים פרק כה א
כִּי יִהְיֶה רִיב בֵּין אֲנָשִׁים, וְנִגְּשׁוּ אֶל הַמִּשְׁפָּט וּשְׁפָטוּם, וְהִצְדִּיקוּ אֶת הַצַּדִּיק, וְהִרְשִׁיעוּ אֶת הָרָשָׁע:
יחזקאל פרק ג כא
וְאַתָּה כִּי הִזְהַרְתּוֹ צַדִּיק לְבִלְתִּי חֲטֹא צַדִּיק וְהוּא לֹא חָטָא חָיוֹ יִחְיֶה כִּי נִזְהָר, וְאַתָּה אֶת נַפְשְׁךָ הִצַּלְתָּ: ס
יחזקאל פרק יח ט
בְּחֻקּוֹתַי יְהַלֵּךְ וּמִשְׁפָּטַי שָׁמַר לַעֲשׂוֹת אֱמֶת צַדִּיק הוּא חָיֹה יִחְיֶה נְאֻם אֲדֹנָי ה':
יחזקאל פרק ג כא
וְאַתָּה כִּי הִזְהַרְתּוֹ צַדִּיק לְבִלְתִּי חֲטֹא צַדִּיק וְהוּא לֹא חָטָא חָיוֹ יִחְיֶה כִּי נִזְהָר, וְאַתָּה אֶת נַפְשְׁךָ הִצַּלְתָּ: ס
יחזקאל פרק יח ט
בְּחֻקּוֹתַי יְהַלֵּךְ וּמִשְׁפָּטַי שָׁמַר לַעֲשׂוֹת אֱמֶת צַדִּיק הוּא חָיֹה יִחְיֶה נְאֻם אֲדֹנָי ה':
הושע פרק יד י
מִי חָכָם וְיָבֵן אֵלֶּה נָבוֹן וְיֵדָעֵם, כִּי יְשָׁרִים דַּרְכֵי ה' וְצַדִּקִים יֵלְכוּ בָם וּפֹשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם:
ישעיהו פרק נח
(ז) הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת כִּי תִרְאֶה עָרֹם וְכִסִּיתוֹ וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם:
(ח) אָז יִבָּקַע כַּשַּׁחַר אוֹרֶךָ וַאֲרֻכָתְךָ מְהֵרָה תִצְמָח - וְהָלַךְ לְפָנֶיךָ צִדְקֶךָ, כְּבוֹד יְהֹוָה יַאַסְפֶךָ:
(ז) הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת כִּי תִרְאֶה עָרֹם וְכִסִּיתוֹ וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם:
(ח) אָז יִבָּקַע כַּשַּׁחַר אוֹרֶךָ וַאֲרֻכָתְךָ מְהֵרָה תִצְמָח - וְהָלַךְ לְפָנֶיךָ צִדְקֶךָ, כְּבוֹד יְהֹוָה יַאַסְפֶךָ:
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה