סה"כ צפיות בדף

יום חמישי, 10 במרץ 2011

האם בן כוזיבא היה בריון ופריץ

הרמב"ם בהלכות מלכים פרק י"א הלכה ג'-ד':
"ואל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות ומופתים ומחדש דברים בעולם או מחיה מתים וכיוצא בדברים אלו, אין הדבר כך, שהרי רבי עקיבא חכם גדול מחכמי משנה היה, והוא היה נושא כליו של בן כוזיבא המלך, והוא היה אומר עליו שהוא המלך המשיח, ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח, עד שנהרג בעונות, כיון שנהרג נודע להם שאינו, ולא שאלו ממנו חכמים לא אות ולא מופת. וכו'...ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה', הרי זה בחזקת שהוא משיח וכו'..ואם לא הצליח עד כה או נהרג בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקב"ה אלא לנסות בו רבים שנאמר "ומן המשכילים יכשלו לצרוף בהן ולברר וללבן עד עת קץ כי עוד למועד".

רבי מנחם מנדל שניאורסון זצ"ל: "וכפי שמובן שהרמב"ם אומר בנוגע לשמעון בר כוכבא שרבי עקיבא חשבו למשיח, וממילא היה צריך להיות אצלו כל סימני המשיח, ולכן אומר הרמב"ם שממנו [מבר כוכבא] ניתן ללמוד כיצד יהיו הדברים אצל המשיח." (ספר "שערי גאולה" דף ק"ו)

רבי יואל טייטלבוים זצ"ל: "וצריך לומר שגם בן כוזיבא היה איש קדוש ונורא וראוי לנבואה בכל המדות שחשב הרמב"ם ז"ל, וראיה ברורה מן הש"ס (סנהדרין צ"ג ע"ב) שאמרו חכמים נחזי אנן אם הוא מורח ודאין, וזה מדרגה שלא היה אף למרע"ה כמ"ש הרמב"ם באגרת תימן, ואם הוא אינו ראוי לכך האיך נסתפקו בו החכמים אם יש לו מדריגה זו עד שבאו לנסותו. גם הלא החליט הרמב"ם ז"ל בס' היד שהמלך המשיח נביא גדול יותר מכל הנביאים [פרט למשה], וכבר השריש לו שא"א להאמין באחד שהוא נביא אלא א"כ יש בו כל המדות שחשב הוא ז"ל, א"כ האיך חשבו החכמים בתחלה על בן כוזיבא שהוא מלך המשיח אם לא היו בו כל אלו המדות שראוי לנבואה." (ספר "ויואל משה" סימן ל"ט)

רבי צדוק הכהן מלובלין זצ"ל: "וביתר היתה מלכות בן כוזיבא דאמר אנא משיח (סנהדרין צ"ג ב), ואיתא במדרש (איכה רבה ב', ד') רבי עקיבא וכו' אמר היינו מלכא משיחא וכו' ומן הסתם כיון שטעה בו רבי עקיבא היה באמת ראוי לכך, והיינו שהיה בו מאור תורה שבעל פה ומשום הכי רבי עקיבא שהיה שורש תורה שבעל פה כמו שכתב האריז"ל אמר עליו היינו מלכא משיחא. וזה הענין שכתב הרמב"ם ז"ל (הלכות מלכים פרק י"א הלכה ג') שרבי עקיבא היה נושא כליו של בן כוזיבא וכו'...אך באמת ידע [בן כוזיבא] בנפשו שראוי לגאולה שהיה בו אור תורה שבעל פה כל כך שהוא עיקר התיקון בגלויות רק החסרון היה שלא ידע שעל זה היה השבועה שלא יעלו בחומה כמו שאמרו בכתובות (קי"א א) אף שיהיו ראוים לגאולה על דרך שאמרו (פסחים פ"ז א) אני חומה זו תורה והיינו תורה שבעל פה וכמו שאמרו שם ושדי כמגדלות אלו תלמידי חכמים היינו שהם מניקים לישראל התורה שבעל פה והיה השבועה שלא יעלו בחומה היינו בכח החומה זו תורה ועבר על השבועה ומשום הכי נהרג." (ספר "פרי צדיק" דברים לט"ו באב)

רבי יעקב עמדין זצ"ל: "טפשים מתעתעים כבן כוזיבא כדוד אלמוסר רש"ם ורא"ל וזולתם המשתמשים בהשבעות וקבלה מעשית פתאים עברו ונענשו, אע"פ שהיתה כונתם לטובה ולא עברו תורות לא נתקו מוסרות מ"מ עברו על השבועה שהשביע הקב"ה את ישראל שלא ידחקו את הקץ, הן המה היו לצור מכשול ולאבן נגף לבני ישראל לעורר עליהם קנאת ושנאת האומות ולהרחיק מהם השגחת השי"ת הנפלאה אשר לא סרה להראות כחה בגלות החל הזה, להקים על סלע רגלינו נגד כל הקמים עלינו בכל דור ודור לכלתינו והקב"ה מצילנו, ואיך יתכן לחבוש להתיר עצמו לכבוש המלכות ע"פ עצת נפתלים נמהרה יועצי עצה נבערה, על אלה הכתות והדומים נאמר "ומן המשכילים יכשלו לצרוף בהם וגו' כי עוד למועד", ואשרי המאמינים בני מאמינים בני אי"ו ולא יחישו לא יהרסו לעלות כחומה, את שלום העיר אשר הגלו שמה ידרשו ויחלו את פני ה' להשיב שבותם, לא יתנו דמי לו יתחננו ויבקשו ונעתר להם ורפאם לקבץ נדחיהם אחד באחד יגשו להביאם אל הארץ אשר נשבע, אשרי המחכה ויגיע, כן נזכה בב"א." (ספר "בירת מגדל עוז")

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה