סה"כ צפיות בדף

יום שבת, 12 באוקטובר 2013

הנה ישכיל עבדי פירוש רבי יוסף קרא זצ"ל על ישעיהו נ"ג


הנה ישכיל עבדי פירוש רבי יוסף קרא זצ"ל על ישעיהו נ"ג
הוקלד והוגה מחדש ע"י אברהם ווייס

"הנה ישכיל עבדי ירום ונשא וגבה מאוד" ומדרש רבותינו ירום מאברהם דכתיב ביה הרימותי ידי אל ה' וגו', ונשא ממשה דכתיב ביה כאשר ישא האומן את היונק, וגבה ממלאכי השרת שכתוב וגביהן וגובה להם, "כאשר שממו עליך רבים כן משחת מאיש מראהו" של עם זה, היאך אפשר דבר זה שבענין זה שאנו רואין יהא משחת מאיש מראהו (בנתיים המקום חלק בכתב יד כשיעור ג' תיבות) זה "ותוארו מבני אדם", "כן יזה גוים רבים" כשם ששממהו כן יגרש וינשל גוים רבים, "עליו יקפצו מלכים פיהם" יעצרו במילים וכף ישימו לפיהם, "כי אשר לא סופר להם ראו" לא תאמר שכל הנחמות שלא סופר להם לאומות - שיתקיימו יראו בישראל, "ואשר שמעו התבוננו" וטובות שלא שמעתם אוזן - יתבוננו בהן, ומי האמין לשעבר שהיו ישראל בשפלותן בינותינו - שיבואו לגדולה, "מי האמין לשמועתנו" כך יאמרו האומות שיהיו רואין את ישראל בגדלותן, "וזרוע ה' על מי נגלתה" ומי האמין לשעבר שתגלה זרוע ה' על אומה בזויה כמותם, "ויעל כיונק לפניו" העם שהיה בזוי ושסוי לשעבר, עכשיו עלה כיונק זה שיונקותיו נכנסין היום ומחר עולה ועושין אילן גדול, "וכשורש" הזה הנשרש בארץ ואחר כך ישא ענף ועשה פרי והיה לארז אדיר כך עלה "מארץ ציה", לשעבר בגלותן "לא תואר לו ולא הדר ונראהו", "ולא מראה" מראה שאנו רואים בו עכשיו לא דומה למראה שהיתה לו לשעבר, "נבזה וחדל אישים" לשעבר היה נבזה וחדל אישים, שאין לך אומה בעולם שהגיע אליו מכאובים כמכאובה ולא חולי כחוליה, "וכמסתר פנים ממנו נבזה ולא חשבנוהו" לשעבר כשהסתיר בוראם פניו מהם היה נבזה ולא חשבנוהו לכלום, "אכן חלינו הוא נשא" אבל עכשיו אנחנו רואין שאלוהי אמת הוא, חלי שהיה ראוי לבא עלינו הוא נשאם, ומכאובינו שאנו ראוין לסבול הוא סבלם, "ואנחנו חשבנוהו נגוע מוכה אלוהים ומעונה" ואנחנו כשהיינו רואין אותן נגועין ומוכין ומעונין היינו אומרין עליהן נגע זה ומכה זו מאת אלהים באת להם לפי שאין תופשין חוקים ומשפטים, "והוא מחולל מפשעינו" והוא אינו כן כאשר דמינו אלא מפשעינו הוא מחולל בין האומות, שאי אפשר לומר עונותיהם גרמו שממה שאנו רואין עכשיו כשהם רמים וגבוהים על כל אדם, ודאי חוקים ומשפטים שמרו, הא מה גרם להן שהיו מחוללין ומדוכאין - בעונותינו הרבים, "מוסר שלומנו עליו" מוסר שהיה מוטל עליהם לישא עול המלכיות באותה מוסר היה לנו שלום שברא הקב"ה גוי אחד שהוא צדיק בעולם שנשא לו כל עונותיו עליו כדי שיהא העולם מתקיים, "ובחבורתו נרפא לנו" היתה רפואה לנו, "כולנו כצאן תעינו" כך יאמרו האומות עכשיו שחוקי הבל שמרנו ותורת שוא תפשנו.

עד כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה